سواد جنسی

هر آنچه برای سبک زندگی جنسی خوب نیاز دارید.

سواد جنسی

هر آنچه برای سبک زندگی جنسی خوب نیاز دارید.

پیوندهای روزانه

ساختمان دستگاه جنسی را بشناسید

دوشنبه, ۹ تیر ۱۳۹۹، ۰۲:۰۳ ب.ظ

دستگاه جنسی زنان شامل بخش های در داخل و خارج بدن است.
بخش های خارجی دستگاه جنسی زنان (اندام جنسی) عملکردی دوگانه دارند: ورود اسپرم به بدن را ممکن ساخته و از اندام های  داخلی در مقابل ارگانیسم های عفونی مراقبت می کنند.

ساختارهای خارجی اصلی دستگاه  زنان عبارتند از:

• لابیای بزرگ: لابیای بزرگ اندام های جنسی خارجی دیگر را پوشانده و محافظت می کند. لابیای بزرگ که به معنای «لب های بزرگ» است نسبتاً بزرگ و گوشتی بوده و می توان آن را با کیسه بیضه مردان مقایسه کرد.
لابیای بزرگ شامل غدد تعریق و ترشح سبوم است. پس از بلوغ، لابیای بزرگ با مو پوشانده می شود.

• لابیای کوچک: لابیای کوچک که به معنای «لب های کوچک» است ممکن است بسیار کوچک بوده یا تا پنج سانتیمتر پهنا داشته باشد. این لبها درست داخل لبینه بزرگ قرار گرفته اند و ورودی واژن (مجرایی که بخش پایینی رحم را به بیرون بدن متصل می کند) و مجرای ادرار (لوله ای که ادرار را از مثانه به بیرون بدن منتقل می کند) را می پوشانند.

• غدد بارتولن: این غدد در کنار ورودی واژن قرار گرفته و مایعی را ترشح می کنند.

• کلیتوریس: دو لبینه کوچک در کلیتوریس به هم می رسند که برآمدگی کوچک و حساسی است که می توان آن را با آلت تناسلی مرد مقایسه کرد. کلیتوریس با لایه ای از پوست پوشیده شده که غلفه نامیده می شود و شبیه پوست غلفه در قسمت سر آلت مردانه است. کلیتوریس هم مانند آلت  مردانه نسبت به تحریک بسیار حساس بوده و خیلی سریع برانگیخته می شود.

اندام های جنسی داخلی در زنان عبارتند از:

• واژن: واژن مجرایی است که گردن رحم یا سرویکس (قسمت پایین رحم) را به بیرون بدن مرتبط می کند. همچنین واژن به عنوان مجرای تولد نیز شناخته می شود.

• رحم (زهدان): رحم اندامی توخالی و گلابی شکل است که ماوای جنین در حال رشد است. رحم به دو بخش تقسیم می شود: گردن رحم، که قسمت پایین رحم است که به واژن گشوده می شود و بدنه اصلی رحم که بدنه نامیده می شود. بدنه رحم می تواند به راحتی کش بیاید تا نوزاد در حال رشد را در خود جای دهد. مجرایی از گردن رحم به اسپرم اجازه ورود داده و خونریزی های ماهانه را خارج می کند.

• تخمدان ها: تخمدان ها غددی کوچک و بیضوی هستند که در طرفین رحم قرار گرفته اند. تخمدان ها تخمک ها و هورمون ها را تولید می کنند.

• لوله های رحم: لوله های رحم، لوله های باریکی هستند که به بخش بالایی رحم متصل بوده و به عنوان مجرای عبور سلول تخمک از تخمدان ها به رحم عمل می کنند. لقاح، یا باروری تخمک به وسیله اسپرم، معمولاً در لوله های رحم رخ می دهد. تخمک بارور شده به سمت رحم رفته، و در آنجا به پوشش دیواره رحم متصل می شود.

دستگاه جنسی مردانه 

  آلت جنسی مردانه (Penis) از بخش کلاهک مانندی به نام حشفه (Glans) بدنه یا بخش استوانه‌ای شکل (Shaft)، بیضه‌دان و دو بیضه (Testis) تشکیل شده است. بدنه‌ی آلت از سه بافت اسفنجی نرم و استوانه‌ای درست شده است که شمار زیادی رگ خونی کوچک دارد. پایانه‌های عصبی زیادی به آلت وارد می‌شوند و آن را به تماس، فشار و دما حساس می‌سازند.

  حشفه که بخشی از پوست ختنه‌گاهی آن را در بر می‌گیرد، نسبت به بدنه‌ی آلت پایانه‌های عصبی بیشتری دارد و به این دلیل به تحریک فیزیکی حساسیت بیشتری دارد.

ناحیه بین حشفه و بدنه که لبه‌ی تاجی نامیده می‌شود و بخش مثلثی کوچکی که زیر آلت قرار دارد،جایی که نوار نازکی از پوست به نام بند (Frenum) به حشفه متصل است، دو ناحیه دیگر آلت‌اند که حساسیت زیادی دارند.

 

AWT IMAGE

  دو بیضه درون بیضه‌دان قرار دارند. بیضه‌ها جای تولید سلول‌های جنسی مردانه(اسپرم‌ها) و هورمون جنسی مردانه (تستوسترون) هستند.

هنگام تحریک جنسی رگ‌های خونی بافت اسفنجی با خون پر می‌شوند و آلت متورم می‌شود. انبساط رگ‌های خونی طول آلت، باعث بزرگ شدن اندازه و سفت شدن آن می‌شود.

تبدیل حالت آلت نرم به آلت سفت و بلند، نعوظ (Erection) نامیده می‌شود. آلت پس از تخلیه مایع منی یا پس از رفع تحریک جنسی به سرعت به حالت استراحت در می‌آید.  

AWT IMAGE

  هنگامی که آلت جنسی مردانه در آلت جنسی زنانه یا مهبل(Vagina) فرو می‌رود و به اصطلاح مقاربت یا نزدیکی (Intercourse) رخ می‌دهد. تماس حشفه با سطح درونی مهبل به تحریک عصب‌های آن، تهییج جنسی، اوج تحریک جنسی (Orgasm)، خروج منی (Semen) از نوک آلت و تخلیه آن به مهبل می‌انجامد. منی حاوی شمار زیادی اسپرم است. اسپرم‌ها سلول جنسی زن یعنی تخمک (Ovum) را بارور می‌کنند. به این عمل لقاح (Fertilization) می‌گویند.

  • نویسنده

اندام جنسی

سواد جنسی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی