سواد جنسی

هر آنچه برای سبک زندگی جنسی خوب نیاز دارید.

سواد جنسی

هر آنچه برای سبک زندگی جنسی خوب نیاز دارید.

پیوندهای روزانه

خانواده در فرهنگ و مذهب ایرانی یکی از مهم ترین بنیان هاست که نقش تاثیرگذاری در تمامی حوزه های فردی، اجتماعی، مذهبی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دارد که در حال حاضر شاهد تغییرات بسیار در این نهاد مهم اجتماعی هستیم .

یکی از مهم ترین تغییرات، تغییر در حوزه روابط به ویژه روابط جنسی است که پررنگ شدن خانواده می تواند تأثیر بسزایی در جهت کنترل این تغییرات داشته باشد.

در این مقاله سعی شده است بر اساس نظرات کارشناسان به این موضوع پرداخته شود:

تغییر در روابط جنسی در ایران با شروع سفرهای سلسله قاجار به اروپا آغاز شد،

بعد آن پهلوی نیز با تغییر در پوشش و روابط زنان و مردان و هم شکل سازی آنان با مردان و زنان اروپایی و آمریکایی ادامه دهنده راه آنها شد.

انقلاب سفید و گسترش افکار فمنیستی که با نسخه نخ نما و غلط در سطح جامعه رواج یافت، از دیگر عوامل اثرگذار بود.

 پس از آن این مساله به صورت خزنده پیش آمد تا جایی که مطالبات از آزادیهای اجتماعی در حوزه اشتغال و تحصیل و … به آزادی در حوزه خصوصی و خانواده کشیده شد.

در حال حاضر شاهد قشری از زنانی هستیم که خود را مدرن دانسته و حق آزادی بر بدن خود را مطالبه می کنند.

 همچنین به مطالبی در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی می رسیم که خواستار مطالبات همجنس خواهان و همجنس بازان هستند.

سیر تاریخی این تغییرات جنسی در ایران گویی بر نواری از نقاله قرار دارد که با تاخیری حدود ۱۰ تا ۱۵ ساله از آمریکا در حال پیشرفت است.

گسترش روابط جنسی خارج از ازدواج

روابط جنسی خارج از ازدواج که به روابط غیر هنجار تعبیر می شود، در سالهای اخیر در بین جوانان گسترش محسوسی داشته است. هر چند آمار رسمی در این مورد وجود ندارد، اما گزارشات مراکز روانشناسی و مشاوره و نیز هشدار سازمان های بهداشت جهانی به شیوع بیماری های مقاربتی در ایران می تواند گواه بر افزایش این نوع از روابط در بین جوانان باشد.

آمار و ارقام ناظر بر شیوع روابط جنسی آزاد (انواع روابط جنسی) بین جوانان است که می تواند هم به سست شدن ارزشهای عرفی و مذهبی نزد جوانان و هم عدم تمایلشان به ازدواج دلالت داشته باشد.

البته باید دانشمندان اجتماعی، تربیتی و دینی ما در جامعه با مطالعات میدانی و آماری مشخص کنند که جامعه از نظر اعتقادات و ارزش ها در چه وضعیتی قرار دارد و  به طور قطع بحران یا عدم بحران در جامعه را بر اساس شاخص ها اعلام نمایند.

اما بر اساس مشاهدات و برخی آمارها می توان گفت وضعیت جنسی در ایران در حال حاضر در وضعیت بحران قرار دارد.

صورت بندی های جدید روابط جنسی

انحرافات جنسی همزاد با نسل بشر قدمتی تاریخی دارد. اما امروزه برخی از موارد به صورت بندیهای روابط جنسی اضافه شده است که ناشی از انفجار اطلاعات و گسترش شبکه های ارتباطی اینترنتی و موبایلی است.

روابط نوظهوری نظیر روابط جنسی اینترنتی مانند روابط جنسی از طریق چتها، یا ارتباطات شبکه ای(روابط جنسی گروهی، روابط جنسی ضرب دری و مثلثی) در صورت بندی روابط جنسی ایرانیان مشاهده می کنیم که کپی برداری از روشهای ارائه شده از غرب به واسطه این ابزار است.

انقلاب جنسی در ایران؟!

شیوع رفتارهای جنسی و بحران جنسی مقدمه انقلاب جنسی است، در واقع انقلاب جنسی به این معناست که کلیه هنجارهای جنسی نابود شوند و یک نوع آنارشیسم و هرج و مرج جنسی به وجود آید. از پس این هرج و مرج، شاهد آزادی در روابط جنسی از هر نوعش خواهیم بود؛ از همجمنس گرایی گرفته تا روابط خارج از خانواده و...که در حال حاضر  شاهد انقلاب جنسی در جامعه ایرانی نیستیم.

 ازدواج سفید، عدم تمایل زوجین به فرزندآوری یا تک‌فرزندی، سقط جنین، خیانت، تمایل ارتباط با حیوانات، همجنس‌گرایی، تمایل به انواع جراحی‌های پلاستیک و رژیم های لاغری از ویژگی‌های التهاب بحران جنسی در کشور است.

هنگامی که روابط جنسی آزاد شود، اختلالات جنسی زیاد می‌شود، تمایل به فرزندآوری و ازدواج کمتر می‌شود، آمار بیماری‌های مقاربتی و سقط جنین بالا می‌رود، چون سن بارداری در مدارس پایین می‌آید.

جدی نگرفتن حیات جنسی

سازمان‌های اجتماعی هنجار درستی برای نیاز جنسی تعریف نکرده به همین علت اکنون جامعه با وضعیت به هم ریخته‌ای روبرو است، در واقع در گذشته جامعه به وسیله عرف و شرع کنترل می‌شد با اینکه آسیبی مانند خودارضایی بود اما نیازهای جنسی روی هم تلنبار نمی‌شد.

مسئولان اجتماعی حیات جنسی را جدی نگرفته‌اند در صورتی که باید قبل از ازدواج در سیستم آموزشی، آمادگی لازم را ایجاد کرد و آگاهی های لازم را به خانواده ها به ویژه جوانان داد.

انقلاب جنسی چیست؟

انقلاب جنسی در آمریکا با شروع نهضت فمنیسم و قدرت گرفتن آن آغاز شد و عوامل تسریع آن به شرح زیر است :

۱- انتشار مقالات حاصل از تحقیق کینزی در سال ۱۹۴۸ (که منجر به قبح شکنی مسائل جنسی پشت پرده در آمریکا شد)

۲- ساخت و تولید و توزیع قرص ضد بارداری ۱۹۶۰(که باعث شد زنان با شعار حق مالکیت بر بدنشان از بچه دار شدن پیش گیری کنند و زنان جوان روابط آزاد و نامشروع خود را بدون ترس گسترش دهند)

۳- جنبش همجنس بازان در سال ۱۹۶۹ نیویورک (که منجر به تغییر شکل مدل عرفی روابط جنسی به شکل دو جنس متضاد به شکل دو جنس موافق شد)

۴- برخی نیز بر اساس مستند «قرن خود» آدام کورتیس (the Century of the Self)  یکی از ریشه‌های اصلی «انقلاب جنسی» را ناکامی در انقلاب سیاسی در امریکا می دانند.

جنبشهای دانشجویی چپ در دهه 60 در امریکا ناکام ماندند و این ناکامی و افسردگی سیاسی منجر به انقلاب جنسی شد. اما چگونه؟ بنظر این را می توان در تئوری ERG آلدرفر توضیح داد.

بر خلاف نظریهٔ سلسله مراتب مازلو که رفتن به سطح بالاتر، نتیجهٔ ارضای سطح پایین‌تر است، این نظریه از اصل «ناکامی- بازگشت» استفاده می‌کند. این اصل بیان می‌کند که اگر نیازِ سطح بالایی، در فرد سرکوب شود، نیاز سطح پایین‌تر در وی فعّال می‌شود. بنابراین همان چپهای انقلابی امریکا که نیازهای سطح بالاتر خود را سرکوب شده دیدند، به نیازهای جنسی سطح پایین‌تر بازگشتند و در آنجا «انقلاب» کردند! مفهوم «انقلاب» واقعا در اینجا خوب به کار رفته است چرا که اساسا این کنش، یک کنش سیاسی بوده است.

نشانه های انقلاب جنسی

نشانه های انقلاب جنسی شامل موارد ذیل است:

۱- افزایش نرخ طلاق (نرخ طلاق در کشور به یک سوم رسیده و در برخی از نواحی شهری تهران حتی به پنجاه درصد نیز رسیده است.)

 ۲- کاهش نرخ ازدواج

 ۳- افزایش سن ازدواج

 ۴- افزایش آمار مجردان قطعی

 ۵- افزاش بیماریهای جنسی و خود ایمنی ناشی از روابط جنسی پر خطر

 ۶- بارداری دختران نوجوان و افزایش سقط جنین( که با شعار حق مالکیت بر بدن از سوی زنان انجام می شود و تا حدی نیز به دلیل فشارهای اجتماعی موجود برای سرپوش گذاشتن بر رفتارهای نامتعارف جنسی دختران مجرد)

 ۷- افزایش کودکان بی سرپرست(این موضوع آنقدر در ایران مشکل ساز شده است که مجلس مجبور به تصویب قانونی کرد که برای کودکانی که پدر مشخصی ندارند با نام مادر شناسنامه صادر شود)

 ۸- افزایش هرزه نگاری

 ۹- افزایش خشونت و تجاوز جنسی (به دلیل آنکه لذت جویی جنسی ارزش و اهمیت بیشتری می یابد و ارتباط جنسی در قالب عشق رنگ می بازد)

 ۱۰- افزایش احساس عدم امنیت جنسی زنان

 ۱۱- اهمیت به رابطه جنسی و لذت جویی از انواع آن به جای اهمیت به مفهوم عشق و ارتباط در قالب رابطه عاشقانه.

عوامل تسریع انقلاب جنسی در ایران

 مهمترین عوامل پیشران در بحران های جنسی در ایران عبارتند از:

۱- افزایش هرزه نگاریها و دسترسی سریع به سایتها و مشاورانی که این موضوع را در کانالها و شبکه های مجازی تبلیغ می کنند که ازدواج و تشکیل خانواده کانالیزه کردن روابط جنسی است و مفهوم خانواده را تا این حد کاهش می دهند که هدف لذت جویی جنسی است.

۲-تغییر ذائقه های جنسی افراد در معرض هرزه نگاریها و فیلمهای پورن که در نهایت خود را از قالب خانواده رها کرده و به سراغ صورت بندیهای جدید از روابط جنسی می رود.

هنوز در ایران مفهوم عشق پر رنگ است و خانواده ایده آل از نظر مردم و به استناد تحقیقات پیمایش خانواده خانواده هسته ای معمول است(پدر مادر و فرزندان) که با عشق ورزی و تفاهم کنار هم زندگی می کنند.

۳- شبکه های ماهواره ای نظیر جم تی وی و شبکه های ترک و امریکایی فارسی زبان، پورن گرافها، محتواهای کنترل نشده که در شبکه های اجتماعی با تصاویر پورن

۴- انفجار اطلاعات از طریق شبکه های اطلاعاتی و رسانه ها

۵- تغییر گروههای مرجع در جامعه از  علما و افراد تحصیلکرده به سلبریتی ها و ستاره ها و افراد ثروتمند به گونه ای که تغییرات فرهنگ مادی و رفتاری و سبک زندگی در کشور در قالب مد ابتدا در شمال شهر تهران اتفاق می افتد که خود کپی برابر اصل اروپا و امریکا است.

پس از آن با سرعت سرسام آوری به جنوب شهر تهران و از آنجا به شهرستانها انتقال یافته و الگو برداری می شود که شبکه های مجازی و مسافران گردشگر در شهرهای کوچک این امر را تسریع کرده اند و در خصوص رفتارهای جنسی نیز این موضوع مصداق دارد.

پروژه نظام سرمایه داری

آزادسازی روابط جنسی و در نهایت انقلاب جنسی می تواند پروژه نظام سرمایه داری باشد.

 در  تغییرات روابط جنسی نظام سرمایه داری سود اصلی را خواهد برد. وقتی تعداد خانواده های تک والد زیاد شوند، زندگیهای مجردی زیاد شود، افراد با خانه های متعدد برای روابط مختلف زیاد شوند آنچه نیاز خواهند داشت، ابزار و لوازم زندگی است که باید خریداری شود و آنکه این میان سود می برد بازار است و تولید و گردش سرمایه و پول.

در واقع روابط جنسی از اقتصاد تاثیر می پذیرند و اقتصاد از روابط جنسی . این دو یک رابطه دیالکتیک با هم دارند.

افزایش بیماریهای ناشی از روابط جنسی نیازمند دارو و درمان است که باز هم سود اصلی کنترل و درمان به جیب تولید کنندگان و وارد کنندگان داروها و لوازم پزشکی می رود، از هر زاویه که بنگرید سود سرمایه داری را می بینید.

انقلاب فکری در ایران  و راهکارها

  • در مقابل انقلاب جنسی نیازمند یک انقلاب فکری هستیم  تا بر اساس نظریه های دانشمندان ایرانی در این حوزه، عشق در خانواده را تبلیغ کنند و البته مبلغان باید از ستارهای مورد قبول باشند.
  • تغییر تفکر در ارزش خانواده از نهادی که صرفا برای ارضای غریزه جنسی تشکیل شده به نهادی که علاوه بر این موضوع وظیفه مهم تر، تولید و تربیت فرزند را دارد.
  • تغییر اساسی سبک زندگی هنر پیشه ها، فوتبالیستها و ثروتمندان جامعه
  • تولید محتوای عاشقانه، پاک و اخلاقی که به صورت نا محسوس احکام اسلامی و فرهنگ ایرانیررا در خود جای داده باشد که بر اساس آن  بتوانیم روابط جنسی مبتنی بر عشق و وفاداری را جایگزین روابط جنسی مبتنی بر لذت جویی جنسی نماییم.
  • اصلاح برخی قوانین که باعث وابسته تر شدن جوانان به خانواده می شود، کاهش سن ازدواج و آسان شدن آن  و اولویت دارترین مورد، اصلاح مشکلات اقتصادی و ایجاد چند میلیون شغل برای جوانان
  • سیاستگذاری جنسی در خصوص زنان روسپی؛ جهت کنترل بیماریها
  • اصلاح ساختار خانواده که با رشد آن، اقتصاد نیز رشد خواهد کرد چرا که اقتصاد و روابط جنسی دو قطب متعامل و متقابل یکدیگرند. محال است تحولی در اقتصاد ایجاد شود و در مسائل جنسی تأثیر نگذارد.
  • آموزش مسائل جنسی، بهداشت جنسی و مسائل مربوط به خانواده و آگاهی و آموزش دادن به جوانان
  • افزایش مطالعات جنسی در دانشگاه ها و فرهنگ سازی توسط رسانه ها

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی