سواد جنسی

هر آنچه برای سبک زندگی جنسی خوب نیاز دارید.

سواد جنسی

هر آنچه برای سبک زندگی جنسی خوب نیاز دارید.

پیوندهای روزانه

آیا با فرزندم درباره مسائل جنسی گفتگو کنم؟

يكشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۹، ۰۶:۵۵ ب.ظ

بچه ها برای کشف دنیای پیرامونشان، بعد از آنکه سخن گفتن را یاد می گیرند، از سوال استفاده می کنند، سوالاتی که گاهی بزرگترها را به تعجب وامیدارد.

والدین عموماً برای همه سوالها سعی می کنند پاسخی به فرزند بدهند اما در برابر سوالات جنسی نمی دانند چه کنند و همواره این سوالات برایشان مطرح می شود:

 آیا باید با فرزندم در این رابطه گفتگو کنم یا نه؟ چه جوابی به او بدهم که درست و صحیح باشد؟

صحبت کردن با فرزندان باعث می شود متوجه شویم ذهن فرزند ما به چه چیزهایی مشغول است و دنیای ذهنی او را چه چیزی می سازد.

اثرات گفتگوی سالم

اگر صحبت کردن در رابطه مسائل جنسی آزادانه و به صورت مثبت باشد، گام مفید تربیتی برداشته شده است و فرزند را از خطرات بسیاری حفظ می کند تا  اگر خدای نکرده دچار مشکل شد، راحت تر با شما در میان خواهد گذاشت، علاوه بر این به دلیل فضای گفتگوی سالم  و آگاهی های لازم، فرزند شما از سوء استفاده های احتمالی در امان خواهد بود.

اما اگر شما به سوالهای او پاسخی ندهید و تمایلی برای گفتگو در این زمینه نداشته باشید، فرزند شما از طرق دیگر به جواب می رسد و در این صورت شما به عنوان والد متوجه نخواهید شد دسترسی های جنسی او چیست.

رفتار دیگری که می تواند فرزند شما را از خطرات احتمالی حفظ کند، ارزش گذاری و احترام به خویش است که در بستر این گفتگوها، با نوازش کردن و در آغوش گرفتن و بوسیدن انجام می گیرد.

در هر سنی با او صحبت کنید

وظیفه آگاهی دادن علاوه بر والدین، بر عهده نظام آموزشی است که باید به این مسئله مهم توجه ویژه شود.

باید به این نکته توجه داشت اطلاعات والدین و هر انسانی در رابطه با مسائل جنسی ناشی از تربیت خانوادگی، منابع اطلاعاتی و همچنین تجربه های جنسی او دارد که می تواند در آموزش به فرزندان و حتی دانش آموزان تأثیرگذار باشد.

کودک به هیچ عنوان به مسائل جنسی با دید بزرگسال نگاه نمی کند و مانند سایر سوالاتش ، برایش عادی است، همانگونه که می پرسد چرا برف می آید، در حمام در مورد خواهرش می پرسد چرا دودول مریم بزرگ نشده است؟

با کودک در هر سنی می توان در این رابطه صحبت کرد، هر گاه که او سوال کند، البته باید دقت کرد که سوال او را بی پاسخ نگذاشت.

7سال اول؛ مهم ترین زمان گفتگو

تا سن 7سالگی به دلیل کنجکاوی فرزندان  و عدم دسترسی به سایر منابع، باید والدین از این فرصت استفاده کنند چرا که بعد آن ممکن است کودک خود تمایلی در این رابطه نداشته باشد و در سنین بالا هم دشواری هایی برای والدین در پی داشته باشد.

اگر به سوالات کودک به موقع پاسخ داده نشود او کمتر سوال می کند و از منابع دیگر اطلاعات لازم خود را به دست می آورد.

آموزش مهارت هایی از قبیل توانایی تصمیم گیری،ایجاد ارتباط موثر، اعتماد به نفس، توانایی بحث با دیگران،کمک خواستن، مشورت گرفتن و رعایت عرف می تواند در آینده جنسی کودکان نقش مهمی داشته باشد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی