سواد جنسی

هر آنچه برای سبک زندگی جنسی خوب نیاز دارید.

سواد جنسی

هر آنچه برای سبک زندگی جنسی خوب نیاز دارید.

پیوندهای روزانه

رابطه جنسی مقعدی؛ خطر یا لذت؟!

پنجشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۱۵ ب.ظ

رابطه مقعدی یکی از انواع رابطه جنسی است که طرفداران خاص خود را دارد. در این مقاله به موضوعات مختلف درباره این رابطه پرخطر و لذت بخش پرداخته شده است:

اسناد تاریخی رابطه مقعدی بر اساس ویکی پدیا

آثار به جای مانده از سومر باستان نشان می‌دهد که سومری‌ها نسبت به رابطهٔ جنسی خیلی باز برخورد می‌کردندو رابطهٔ مقعدی را به شکل یک تابو نمی‌دیدند.. مبلغان مذهبی زن انتو اجازهٔ داشتن بچه نداشتند،از این رو گاهی برای ارضای نیاز جنسی خود به رابطهٔ مقعدی روی می‌آوردند و از این رابطه به عنوان ابزاری برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌کردند.

در جای دیگری اشاره شده که یک طالع بین توصیف می‌کند که «مرد مدام به همسرش می‌گوید: پشتت را به من کن».نوشته‌های دیگری از دوران سومر به جای مانده که به همجنسگرایی و دخول مقعدی اشاره می‌کند.

مبلغان مذهبی گالا که در معبد ایزدبانو اینانا کار می‌کردند و مسئولیت اجرای مراسم خاکسپاری و سرودهای غمگین را داشتند به خاطر داشتن تمایلات همجنسگرایانه شناخته شده بودند.

نماد سومری‌ها برای گالا نویسه های نمادین  از آلت مردی و مقعد بود. یک ضرب‌المثل سومری می‌گوید هنگامی که یک گالا باسنش را پاک می‌کند من نباید تحریک شوم چون از آنِ بانوی ما است [اینانا].

عشق یونانی

عبارت عشق یونانی برای دورهٔ طولانی برای اشاره به دخول مقعدی بود در دوران حاضر نیز عبارت یونانی کردن همچنان به همان معنی است.

در بخش‌هایی از یونان باستان این گونه رابطهٔ جنسی را پذیرفته بودند و اینکه مرد و زن به عنوان معشوق باشند را نوعی تعادل می‌دانستند، در این رابطه باید یک شریک جنسی بالغ می‌بود و دیگری سنی میان دوازده تا پانزده سال می‌داشت.

در بخش‌هایی از یونان باستان که این گونه رابطه پذیرفته نبود، افراد از آن طنز می‌ساختند برای نمونه آریستوفان به تمسخر اشاره می‌کرد به این رفتار جنسی و ادعا می‌کرد امروزه «بیشتر شهروندان کون گشاد اند (europroktoi)».

عبارت‌هایی مانند kinaidos, europroktoi و katapygon عباراتی بودند که شهروندان برای تمسخر و اشاره به مردانی ساخته بودند که در رابطهٔ مقعدی همیشه گیرنده (مفعول) بودند.

باوجود این تمسخرها، بخشی از نظام آموزشی یونان باستان برای پسران جوان اجبار می‌کرد که در رابطهٔ جنسی با دخول کامل با مردان حضور داشته باشند، این قانون در آتن و اسپارت وجود داشت.

چرا رابطه مقعدی؟

۱- عموما مردان متقاضیان رابطه جنسی مقعدی هستند. یکی از علل مهم آن، ناتوانی آن ها در به ارگاسم رساندن همسرشان است.

بیشتر بخوانید:

انچه درباره ارگاسم باید بدانید

 ممکن است به این انگیزه دوست داشته باشند به طریق دیگری وارد رابطه جنسی شوند یا به دلیل کنجکاوی تمایل به داشتن این نوع رابطه داشته باشند.

برخی مردان هم به علت اینکه پوزیشن دخول مقعدی را تحریک کننده تر می دانند، دوست دارند در این حالت رابطه جنسی برقرار کنند. علت مهم دیگر تنوع دادن به رابطه جنسی است. مرد ممکن است دوست داشته باشد با تغییر شکل رابطه جنسی به فعالیت جنسی اش غنا ببخشد.

۲-  لذت‌بخش بودن رابطهٔ جنسی از طریق مقعد به‌علت وجود میزان زیاد پایانه‌های عصبی در بخش مقعد است. در مردان رابطهٔ مقعدی همچنین باعث تهیج و تحریک پروستات می‌گردد.

ضمن اینکه جذابیت‌های بصری در طول سکس برای آقایان بسیار اهمیت دارد و خیلی از مردان با دیدن حرکت‌ باسن همسران و جذابیت بصری که برایشان دارد، تحریک می‌شوند.

۳- برخی از مواقع دختران در رابطه مقعدی مصر هستند، علت این امر می تواند ترس از رابطه واژینال، ترس از بارداری و حفظ پرده بکارت  باشد.

البته گرایش به این رابطه در افرادی که اقدام به کودک آزاری و تجاوز جنسی می کنند بسیار به چشم می خورد.

۴- تحریک توسط آمیزش مقعدی می‌تواند تحت تأثیر فهم و نمایش عمومی از آن (مانند پورنوگرافی) قرار بگیرد.

در پورنوگرافی، رابطه جنسی مقعدی معمولاً به عنوان یک روش معمول و مطلوب بدون درد به تصویر کشیده‌است. این می‌تواند باعث شود زوجین این عمل را بدون مراقبت انجام دهند و مردان و زنان گمان کنند که غیرمعمول است که زنان به جای لذت بردن از این نوع رابطه، دچار ناراحتی یا درد شوند.

عوارض رابطه مقعدی

۱- سرد مزاجی و بی میلی جنسی

مهمترین عارضه ای که مجامعت از طریق مقعد  برای زن دارد این است که چون لذت حقیقی جنسی برای زن از طریق مقاربت از فرج و مجرای تناسلی حاصل می شود نه از طریق مقعد، بنابراین زن دچار سردمزاجی  و بی میلی جنسی شده و در آینده نزدیک خود را موجودی می یابد که وسیله دفع شهوت شده و خودش نباید از این عمل خدادادی لذتی ببرد.

همچنین ارگاسم همزمان زن و مرد یکی از مواردی است که می‌تواند سکس را بسیار لذت‌بخش‌تر کند، اما در سکس مقعدی زن و مرد نمی‌توانند به ارگاسم همزمان برسند، چون تنگی مقعد باعث می‌شود مرد خیلی زودتر تحریک شود و به ارگاسم برسد درحالیکه زن درگیر درد است یا برای ارگاسم آماده نشده است.

وقتی مرد انزال می‌شود، دچار سردی جنسی شده و می‌خواهد به رابطه پایان دهد، درحالیکه زن هنوز به ارگاسم نرسیده و همین موضوع او را در بلند مدت نسبت به رابطه جنسی با همسرش بی‌میل می‌کند.

 برخی از پزشکال نیز معتقدند داشتن رابطه مقعدی زیاد می‌تواند منجر به زود انزالی مرد شود.

زن در این نوع ارتباط دچار درد بسیار شدیدی خواهد شد که گاه تا مدتی امکان راه رفتن درست را از او خواهد گرفت ضمن اینکه این درد فراوان، هیچ لذتی از این رابطه جنسی برای او باقی نخواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید:

آنچه درباره انزال باید بدانید

۲-ابتلا به عفونت و بیماری

مقعد محل ذخیره فضولات دستگاه گوارش (مدفوع) است که حاوی میکروبها فراوانی است. در اثر مالش و دخول آلت مرد این میکروبها می توانند وارد دستگاه تناسلی مرد شده خود و او را به عفونتهای خاصی مبتلا سازند. در حالی که مقاربت از راه واژن یا فرج چنین عوارضی به همراه ندارد.

بیشتر بخوانید:

از برقراری روابط جنسی پرخطر پرهیز کنید

۳- پارگی و انتقال ویروس ایدز

مخاط مقعد بسیار ظریف و نازک است و احتمال پارگی و انتقال ویروس ایدز از طریق آن به داخل خون زیاد است و حتی یکی از علل شیوع ایدز در غرب از طریق جنسی، لواط و مقاربت از طریق مقعد است.

دیواره داخلی روده بزرگ (بخش داخلی مقعد) خود قابلیت جذب مستقیم مواد و انتقال مستقیم آن به خون را دارد. بر اساس آمار، انتقال ویروس اچ. آی. وی. از طریق رابطه جنسی مقعدی، همچنان بالاترین میزان درصد خطر انتقال را به خود اختصاص می دهد.

۳- فشار به پروستات و کیسه منی

از آنجا که دهانه مقعد دارای ماهیچه ای حلقوی است، مانند یک کش محکم دور آلت مرد را گرفته و در لحظه خروج منی مانند یک سد عمل می کند. و در اثر این عمل احتمال پس زدن منی به عقب و فشار به کیسه های منی و غده پروستات و عوارض ناشی از آن خیلی زیاد است.

۴- خونریزی و انتقال عفونت

حلقه خروجی جداره مقعد به دلیل اینکه مانند واژن قابلیت ارتجاعی و انعطاف پذیری لازم برای نزدیکی و حرکت رفت و برگشتی پنیس(آلت تناسلی مرد) را ندارد، در نتیجه احتمال خراش برداشتن و خون ریزی آن بسیار بالا می باشد. این خراش ها و بریدگی ها اغلب در بافت و بسیار ریز می باشند و معمولاً با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیستند، ولی شاهراه فوق العاده بزرگی برای ورود باکتری ها و ویروس های خطرناک داخل جریان خون می باشند. این میکروب ها می توانند بیماری های STD نظیر بیماری ایدز و انواع عفونت های دستگاه گوارشی عفونت های روده ای را ایجاد کنند.

۵- خراش نوک آلت تناسلی مردان

نوک آلت تناسلی مردان نیز به دلیل عدم وجود محیطی مناسب برای حرکت رفت و برگشتی احتمال دارد که دچار خراش در سطح گردد که این مورد خطر دریافت ویروس را در شخص فاعل هم افزایش می دهد.

۶- بی اختیاری مدفوع

انجام رابطه جنسی مقعدی به صورت مکرر به تدریج سبب فراختر شدن مقعد شده و چین های مخاطی مقعد از بین رفته و در موارد پیشرفته نارسائی عضله اسفنگتر مقعد و بی اختیاری مدفوعی نیز ایجاد خواهد شد.

۷- سرطان

به دلیل نزدیکی زیاد مقعد به مهبل می تواند موجب ورود ویروس های موجود در روده به مهبل شده و بیماریهای عفونی در این ناحیه، همانند ترشحات بد بو در مهبل ، عفونت مثانه، زگیل، تبخال ، اختلال و عفونت کلیه ها و حتی سرطان را ایجاد نماید.

۸-ایجاد بواسیر

از آن‌جایی که ماهیچه مقعد یک ماهیچه خروجی است نه ورودی و نیز مقعد ظرفیت پذیرش آلت را ندارد، رابطهٔ جنسی مقعدی می‌تواند باعث ایجاد بواسیر شود یا در صورتِ وجود، باعث تشدید و در نهایت خونریزی شود.

 اگر در جریان رابطهٔ مقعدی خونریزی اتفاق بیفتد می‌تواند ناشی از پارگی بافت مقعد یا راست‌روده باشد (مانند شقاق مقعد یا سوراخ شدگی روده بزرگ) در حالت شدیدتر باید بی درنگ نزد پزشک رفت تا درمان شود.

تشخیص رابطه مقعدی

در صورت مکرر بودن رابطه مقعدی ، علایم دخول را می توان مشاهده نمود.

اگر دفعات دخول کمتر از 3-2مورد باشد نباید انتظار علایم را داشت در صورتی که دفعات دخول بیشتر باشد علائمی مثل از بین رفتن چین های مقعدی که در حالت معاینه پوست اطراف مقعد صاف تر از زمان طبیعی است و تورم یا صافی چین ها ، ضخیم شدن پوست اطراف مقعد که به داخل کشیده شده و تا ناحیه پوستی مخاطی ادامه می یابد و گهگاه ناحیه یاد شده پوسته گذار می گردد ، دیده می شود.

اگر مفعول حرفه ای باشد، ضخیم شدن پوست حتی به داخل رکتوم امتداد می یابد و فیسوزهای بهبود یافته قبلی به صورت خطوط کم رنگ در محل چین ها دیده می شود .

در مفعولین حرفه ای مقعد شکل قیفی پیدا می کند مثل اینکه مقعد به طرف داخل کشیده شده باشد از نکات مهم این است که هیچ وقت نباید شل شدگی اسفنکتر مقعدی را از یاد برد.

مواقعی که شخصی در حالت معاینه قرار دارد، انگشتان بزرگ را در فاصله کمی از مقعد قرار داده و با بقیه انگشتان باسن را گرفته و به طرف کناره ها می کشیم تا چین ها مقعدی به خوبی نمایان شوند .

 سپس به طور عمدی به اسفنکتر فشار آورده و تا فرد خود را جمع کند و اگر افکار او را به نکته دیگری جلب نمایید، حرکت ارادی اسفنکتر از بین رفته و حالت آن مشحص می شود .

علائم پارگی اسفنکتر چین ها ممکن است مشاهده شود، شلی اسفنکتر مقعدی از علائم دخول مکرر می باشد.

 در ضمن باید به حالت مجرای مقعدی نیز توجه کرد. دخول مقعدی ممکن است باعث تغییر حالت مجرای مقعدی- ایجاد بواسیر و هموروئید-زایده های گوشتی کوچک در اطراف مجرای مقعدی-زگیلهای کوچک-بیرون زدن قسمتی از بافت از مقعد-کمی باز شدن مجرای مقعدی شود.

همسرم اصرار دارد

خیلی وقت‌ها بسیاری از مشکلاتی که در رابطه جنسی ایجاد می‌شود، نشئت گرفته از مشکلات زوجین در رابطه عاطفی‌شان است.

مثلا اگر همسر شما به شدت اصرار به سکس مقعدی دارد و شما به خاطر درد یا باورهایتان با یا این نوع رابطه مخالفید، باید بدانید به احتمال زیاد این اختلاف‌نظر و اصرارهای همسرتان به خاطر ناراحتی‌های ریشه‌دارتری در رابطه‌تان و درواقع نوعی لجبازی و بهانه‌گیری است و به این معنا نیست که او نسبت به درد کشیدن یا آسیب دیدن شما بی‌تفاوت است.

ضمن اینکه اگر شما توافق کردن را در سایر زمینه‌های زندگی مشترک و رابطه‌تان نیاموخته باشید، رابطه جنسی‌تان نیز که باید فضای برای لذت و نزدیکی بیشترتان باشد، تبدیل به یکی از حوزه‌های اصلی اختلاف‌تان شده و بیش از پیش به رابطه عاطفی‌تان لطمه می‌زند.

 اگر شما توافق کردن و صحبت کردن صحیح باهم را یاد بگیرید، به راحتی می‌توانید اختلاف‌نظرهایی مانند داشتن یا نداشتن رابطه جنسی مقعدی را برطرف کنید.

به یاد داشته باشید

۱- اگر بعد از رابطه مقعدی در نشستن، ‌راه رفتن یا دفع مدفوع درد یا مشکل داشتید،‌ نشانه این است که نکات مهم رابطه مقعدی را رعایت نکردید و به خوبی آماده نشده بودید. بنابراین بهتر است تا رفع کامل علایم دیگر سکس مقعدی نداشته باشید و در دفعات بعد به نکات گفته شده در مقاله دقت کنید.

۲- سکس مقعدی نباید روش روتین شما برای رابطه جنسی باشد و با فاصله خیلی زیاد برای ایجاد تنوع در رابطه جنسی صورت بگیرد. بنابراین سعی کنید حداقل یک ماه بین هر رابطه مقعدی فاصله بیندازید و اگر علایمی مثل درد یا خونریزی برایتان ایجاد شده،‌ این فاصله را بیشتر کنید.

۳- اگر همسرتان علاقه زیادی به رابطه مقعدی دارد، می‌توانید این نوع سکس را برای موقعیت‌های خاص مانند تولدش یا سالگرد ازدواج‌تان نگه دارید که هم به او نشان دهید به خواسته‌هایش توجه دارید و هم فاصله بین دفعات سکس مقعدی را افزایش دهید.

۴- بهتر است هنگام برقراری فعالیت های جنسی مختلف مانند مقعدی، واژینال یا دهانی، کاندوم را عوض کنید.

۵- برای جلوگیری از صدمه به پوست از مقدار زیادی روان کننده استفاده کنید. تنها از روان کننده های بر پایه آب استفاده کنید، زیرا روان کننده های روغنی ممکن است به پارگی کاندوم منجر شوند.

بیشتر بخوانید:

روان کننده های جنسی

۶- قبل از اقدام به رابطه جنسی مقعدی باید با هم توافق کنید که هر زمان درد خانم خیلی زیاد شد یا احساس نارضایتی داشت، رابطه از پشت را متوقف کنید و به شیوه دیگری یکدیگر را ارضا کنید.

۷- نکته بسیار مهم در زمینه سکس مقعدی رعایت اصول بهداشتی است. قبل از شروع رابطه جنسی بهتر است اطراف و داخل مقعد تا حد ممکن تمیز شود. ضمن اینکه یک تصور غلط وجود دارد که هنگام نزدیکی از پشت نیازی به استفاده از کاندوم نیست، درصورتیکه استفاده از کاندوم در این نوع سکس بسیار اهمیت دارد و می‌تواند از بسیاری از بیماری‌های مقاربتی و عفونت‌ها جلوگیری کند.

 ضمنا بعد از دخول مقعدی، آلت بدون تمیز شدن نباید وارد واژن شود یا خانم بخواهد با رابطه جنسی دهانی آقا را ارضا کند.

توجه داشته باشید در رابطه جنسی مقعدی افراط نشود و اصول ذکر شده رعایت شود تا دچار آسیب جسمی و روحی نشوید.

۸- اگر همسرتان برخلاف میل شما اصرار به رابطه مقعدی دارد، یا اگر به دلیل اصرار همسرتان به رابطه مقعدی دچار کدورت شده اید به مشاور و یا سکس تراپ مراجعه کنید.

چگونگی رابطه مقعدی

ساده ترین کار این است که هنگام انجام رابطه جنسی بوسیله انگشت « باید قبلا” ناخنها را کوتاه کرده و دستهایتان را بشوئید» ناحیه مقعد را نوازش کنید. به عکس العمل او دقت کنید، اگر با اینکار شما مشکلی نداشت، آنگاه باسن وی را بیشتر باز کرده و انگشت را عمیق تر ببرید.

قبل از شروع مطمئن شوید که انگشتان شما بخوبی لیز هستند. شما می توانید از مواد لیز کننده مخصوص استفاده کنید ولی ساده ترین ودر معرض ترین ماده برای اینکار، بزاق دهان شماست!کم کم و به آهستگی انگشت خود رابه داخل فرو ببرید. برای حفظ اسانی او مراقب باشید که هیچ فشاری وارد نکنید.

هنگامی که انگشت شما وارد مقعد شد آنگاه به آرامی دیواره آن را ماساژ دهید تا به تدریج ماهیچه های این ناحیه شل شده و مقعد آمادگی ورود آلت شما را پیدا کند.هنگامی که احساس کردید مقعد کاملا” شل شده و هر دو شما آمادگی لازم را دارید آنگاه مقدار زیادی از ماده لیز کننده را روی آلت خود ریخته و سر آن را به آهستگی وارد مقعد کنید. بیاد داشته باشید که به منظور حفظ سلامتی خود همیشه و هنگام انجام هر نوع رابطه جنسی حتماً باید از کاندوم استفاده نمائید.در ابتدا که می خواهید آلت خودرا وارد مقعد می کنید ممکن است انجام ان بسیار سخت بوده و فقط بتوانید قسمتی از آلت را وارد مقعد نمائید.

ولی به تدریج که بدن شریک جنسی شما شل تر شود، ورود آلت شما آسان تر شده و می توانید مقدار بیشتری از ان را وارد نمائید. هرگز برای ورود آلتتان از فشار استفاده نکنید زیرا خطر پارگی و آسیب به مقعد وجوددارد.

بهتر است اول ناحیه سر آلت را وارد کرده و به طور آهسته و ریتمیک، آن را داخل و خارج کنید.هنگامی که بدن او شل شد،ضمن انجام همان حرکات منظم،مقدار بیشتری از آلت خودرا وارد مقعد کنید و همان گونه به داخل و خارج کردن همین مقدار از آلتتان ادامه دهید. همینطور تا زمانیکه طرف مقابل هنوز میتواند تحمل کند آلت خودرا بیشتر وارد کنید.

با توجه به درد شدیدی که ممکن است رابطه جنسی مقعدی برای طرف مقابل داشته باشد، بوسه، نوازش و ابراز کلمات عاشقانه نقش زیادی در کاهش درد و ایجاد لذت از این نوع رابطه جنسی در او دارد. بیاد داشته باشید که هرگز در پایان رابطه جنسی، آلت خودرا به طور ناگهانی از مقعد بیرون نکشید، زیرا باعث ایجاد درد شدیدی در وی خواهد شد.

ریختن آب منی مرد داخل مقعد زن اگر به سرعت تخلیه شود مشکل خاصی ایجاد نمیکند. اما در صورتی که دیر تخلیه شود باعث عفونت میشود. دلیل اصلی ان وجود میکربی به نام استریپکوک در قسمتی از انتهای روده ی بزرگ به نام کولُن است و وجود این میکروب در ان قسمت ازبدن برای جذب آب و پیش گیری از یبوست الزامی است.

منی مرد سرشار از مواد قندی و پروتئینی است اگر منی مرد در داخل مقعد ریخته شود به رشد هرچه سریعتر این میکروب کمک می کند و لزا اینکار به هیچ وجه توصیه نمیشود.

مراقب باردارشدن باشید

در صورت تراوش مایع منی از مقعد یا سرازیر شدن آن به داخل واژن ممکن است باردار شوید.

حاملگی زمانی اتفاق می افتد که یک اسپرم زنده ی موجود درون مایع منی، با یک تخمک بالغ در رحم یا لوله فالوپ ارتباط برقرار کند.

از نظر تئوری، تمام مایع منی و اسپرم در این نوع رابطه از فرج و واژن دور نگه داشته می شوند. اما اگر منی از مقعد خارج شود یا به داخل واژن سرازیر شود، احتمال بارداری وجود دارد.

حکم رابطه مقعدی

رابطه جنسی یک توافق دو طرفه برای دست یافتن به لذت دو طرفه است. اگر هر یک از طرفین از این مسئله لذت نبرد، نباید در رابطه جنسی تکرار شود.

برای مثال اگر شما دوست ندارید رابطه مقعدی داشته باشید، می توانید با صراحت خواسته خود را بیان کنید و نباید چیزی که نمی خواهید را به خودتان تحمیل کنید.

 اما اگر شما هم دوست دارید آن را امتحان کنید و همسرتان هم راضی است، با رعایت مواردی می توانید مضرات آن را کاهش دهید و به عنوان تنوع در رابطه جنسی (و نه یک امر دائمی) از آن بهره ببرید.

دین اسلام نگاه مثبتی نسبت به رابطه جنسی مقعدی ندارد. علمای شیعه این نوع رابطه را حرام نمی‌دانند اما آن را مکروه درنظر می‌گیرند، یعنی بهتر است که زن و شوهر از این رابطه دوری کنند.

برخی علما نیز تنها درصورتی آن را مجاز می‌دانند که زن رضایت کامل داشته باشد. از طرفی علمای اهل سنت رابطه مقعدی را حتی درصورت رضایت و توافق زن و شوهر حرام می‌دانند. به همین خاطر بسیاری از زن و شوهرها با وجود علاقه به تجربه این نوع رابطه، دچار شک و تردید در این باره می‌شوند.

 برای اطمینان می توانید به استفتائات مرجع تقلید خود مراجعه کنید.

نظرات (۱)

سلام ممنون

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی