سواد جنسی

هر آنچه برای سبک زندگی جنسی خوب نیاز دارید.

سواد جنسی

هر آنچه برای سبک زندگی جنسی خوب نیاز دارید.

پیوندهای روزانه

پوزیشن جنسی مورد علاقه تان را انتخاب کنید

دوشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۴۵ ب.ظ

پوزیشن جنسی یکی از عواملی است که می تواند در ایجاد لذت بیشتر یک رابطه کمک کند.

علاوه بر آن آگاهی وشناخت نسبت به پوزیشن های مختلف به زوجین کمک می کند تا در شرایط مختلف باز هم از رابطه لذت ببرند، به عنوان مثال به هنگام بارداری یا درد در ناحیه کمر و پا و یا عدم تمایل به بارداری، زودانزالی، به ارگاسم رسیدن وضعیت رابطه را متناسب با شرایط تغییر دهند و از رابطه لذت ببرند.

گاهی زوجین به دلیل عدم آگاهی نسبت به پوزیشن های مختلف در شرایط خاص از برقراری رابطه پرهیز می کنند.

علاوه بر آن استفاده از یک یا دو پوزیشن ممکن است برای برخی تکراری شود و در نتیجه با تغییر و تنوع دادن به رابطه می توانند به بهبود و کیفیت آن کمک کنند.

البته باید برای انتخاب پوزیشن با یکدیگر مشورت نمود و متناسب با ساختار روحی و جسمی خود مناسب ترین را انتخاب کرد چرا که برخی از پوزیشن ها نیازمند توان جسمی بالاتری است و ممکن است برای شرایط جنسی شما مناسب نباشد.

بنابراین در انتخاب پوزیشن در صورتی که به نظر درستی دست پیدا نکردید می توانید از یک سکس تراپ مشاوره بگیرید.

 

پوزیشن مناسب برای بارداری

 در هر پوزیشنی احتمال حاملگی وجود دارد و تا به حال هیچ مطالعه علمی و مستندی در مورد بهترین پوزیشن برای باردار شدن انجام نشده است اما پوزیشنی که مرد در بالا قرار می گیرد معمولا برای انجام عمل لقاح و باردار شدن می تواند مطلوب تر باشد، در حالیکه شیب کمی در ناحیه لگن زن وجود دارد. 

دکتر امی لوین Amy Levine  متخصص سلامت جنسی در نیویورک در این باره می گوید: خانم می تواند یک بالشت کوچک زیر باسن خود قرار دهد تا شیب مورد نظر ایجاد شود و به این ترتیب آلت تناسلی مرد راحت تر مسیر خود را به داخل واژن پیدا می کند. 

به گفته دکتر لوین معمولا در این حالت زن بیشترین لذت جنسی را می برد و راحت تر ارضا می شود، چرا که آلت مدت بیشتری در بدن وی قرار می گیرد؛ به علاوه به یاد داشته باشید ارضا شدن و ارگاسم احتمال بارداری را در زن افزایش می دهد.

علاوه بر آن، در این حالت واژن خانم به سمت پایین قرار دارد و اسپرم مستقیم‌تر وارد رحمش می‌شود. همچنین بهتر است تا 20 دقیقه بعد از انزال خانم از جایش بلند نشود.

اما چنانچه تمایلی به بارداری ندارید و می‌خواهید از روش‌های طبیعی برای جلوگیری استفاده کنید،‌ باید از پوزیشن‌هایی استفاده کنید که در آن‌ها کنترل دخول با مرد است تا هر زمان که انزال را احساس کرد بتواند دخول را قطع کند.

یکی از حالت‌هایی که کنترل مرد را برای اینکار زیاد می‌کند، به این صورت است که خانم به پشت بخوابد، و یکی از پاهایش را با زاویه 90 درجه بالا بگیرد. مرد می‌تواند با دستش پای او را نگه‌ دارد یا آن را روی شانه‌اش بگذارد. در این حالت تحرک زن کمتر است و مرد به راحتی می‌تواند دخول را کنترل کند.

پوزیشن مناسب برای ارگاسم و لذت بیشتر زن

در پوزیشن هایی که تحریک کلیتوریس و سایر اندام تحریک آمیز زن وجود دارد و او می تواند وضعیت را تحت کنترل قرار دهد و در نتیجه احساس راحتی و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد می تواند در به ارگاسم رسیدن او کمک کند.

این پوزیشن ها عبارتند از :

  • وضعیت مشابه بارداری

در وضعیت جنسی دیگر هم مرد روی زن قرار می گیرد، شبیه به پوزیشنی که برای باردار شدن زن بیان شد، با این تفاوت که در این پوزیشن مرد به جلو خم می شود  در حالیکه شانه های وی جلوتر از شانه های زن قرار می گیرد و پاهای زن نیز به یکدیگر نزدیک است (زن تا حد امکان پاهایش را به یکدیگر می چسباند). این وضعیت کلیتوریس زن را بیشتر تحریک می کند و در نتیجه زن راحت تر به ارگاسم می رسد. 

  • وضعیت حالت نشسته

 در این حالت مرد دراز می‌کشد و زن به روی آلت تناسلی او می‌نشیند؛ در این پوزیشن زن فشار وارد شده را تنظیم می‌کند و بالا و پایین می‌رود. (ممکن است در این پوزیشن زن به ارگاسم برسد). درحالت دیگر زن می‌تواند در این پوزیشن بعد از دخول روی مرد دراز بکشد.

  • وضعیت تحریک کننده نقطه G

نقطه G منطقه‌ای در واژن است که تحریک آن ارگاسم قوی و بسیار لذت‌بخشی را برای زنان ایجاد می‌کند. در این پوزیشن زن باید به پشت بخوابد و پاهایش را به صورت ضربدری بالا نگاه دارد، طوریکه مجرای واژن مقابل آلت تناسلی مرد قرار گیرد. ضربدری پاها باعث تنگ‌تر شدن مجرای واژن می‌شود و لذت بیشتری را به هردوی شما می‌دهد.

  • پوزیشن دختر گاوچران 

در مواردی که خانم مشکل رسیدن به ارگاسم دارد بهتر است از پوزیشن‌هایی استفاده شود که کنترل خانم روی دخول بیشتر باشد. یکی از بهترین حالت‌ها که به آن پوزیشن دخترگاوچران هم می‌گویند این است که آقا به پشت دراز بکشد و خانم روی آلت تناسلی او بنشیند.

در این حالت دست‌های آقا آزاد است و می‌تواند همزمان با تحریک سینه‌ها یا کلیتوریس خانم او را برای ارگاسم آماده‌تر کند. ضمن اینکه می‌تواند یا گرفتن باسن خانم و فشار دادنش به سمت پایین دخول عمیق‌تری ایجاد کند. از طرفی خانم نیز روی دخول کنترل بیشتری دارد و می‌تواند متناسب با میل خود با حرکت‌های چرخشی کمرش، حرکت آلت را در واژنش کنترل و راحت‌تر کند.

پوزیشن دخترگاوچران می‌تواند به صورت معکوس هم اجرا شود، یعنی خانم در حالتی روی بدن آقا می‌نشیند که پشتش به او باشد. در این حالت نقطه G خانم راحت‌تر تحریک شده و ارگاسم بهتری برای خانم ایجاد می‌کند.

  • پوزیشن جنسی نشستن روی بالش 

آقا یک بالش راحت را زیر لگنش قرار دهد و زانوهایش را تاحدی عقب بیاورد که بالش بین ران‌ها و زانوهایش قرار گیرد و سپس خانم روی آقا قرار بگیرد. این روش باعث می‌شود دخول عمیق‌تری را تجربه کنید و کلیتوریس هم همزمان تحریک شود. این روش برای خانم‌هایی که از طریق دخول به ارگاسم نمی‌رسند، خیلی مفید است.

پوزیشن مناسب برای دردکمتر زن

گاهی رابطه جنسی همراه با درد برای خانم دلایلی خاصی دارد که با رفع این علت های زمینه ای درد برطرف می شود. با این حال برای به حداقل رساندن درد در زمان رابطه جنسی می توانید پوزیشن های پیشنهادی را امتحان کنید. 

در این شرایط توصیه می شود زن روی مرد قرار بگیرد تا به این ترتیب وضعیت مناسب را برای خود مشخص کند و کنترل رابطه را در دست داشته باشد.

پوزیشن سکس مناسب برای خانم‌های باردار 

زمانی که خانم باردار است باید از پوزیشن‌هایی استفاده کنید که کمترین فشار ممکن روی شکم خانم ایجاد شود.

  • بهترین حالت این است خانم به پشت بخوابد و آقا به صورت معکوس روی او قرار بگیرد، یعنی پاهایش به سمت سر خانم باشد، در حالیکه که کمترین تماس ممکن را با شکم خانم داشته باشد. خانم تا حد ممکن پاهایش را باز کند و آقا با احتیاط دخول را انجام دهد.
  • پوزیشن قاشقی

یک پوزیشن مناسب دیگر برای این شرایط پوزیشن قاشقی است. به این صورت که خانم به پهلو می‌خوابد و آقا نیز پشت سرش به پهلو دراز می‌کشد و او را در آغوش می‌گیرد. خانم باید یکی از پاهایش را جلوتر قرار دهد تا امکان دخول برای آقا فراهم شود.

این روش نه تنها به شکم خانم فشار نمی‌آورد بلکه جلوی دخول عمیق و آسیب‌های احتمالی را می‌گیرد.

پوزیشن های مناسب برای اختلالات جنسی مردان(زودانزالی)

برخی پوزیشن ها به مردان کمک می کند که دیرتر به انزال برسند و در نتیجه رضایت بیشتری به دست آورند.

به این منظور مرد باید در حالتی قرار بگیرد که بتواند امور را تحت کنترل قرار دهد و زمانی که تحریک جنسی وی افزایش پیدا کرده رابطه را شروع کند و زمانی که احساس می کند دچار کاهش در این احساس شده آن را متوقف کند.

  • پوزیشن صندلی داغ

در این حالت مرد روی تخت یا یک صندلی می‌نشیند و خانم هم روی پاهای او می‌نشیند، طوری که پشت خانم به آقا باشد و دخول را انجام می‌دهند. آقا از پشت می‌تواند کمر، سینه‌ها و گردن خانم را ببوسد و نوازش کند. این حالت برای تحریک نقطه G و همچنین مردانی که زودانزالی دارند، بسیار مناسب است،‌ چون آلت تناسلی کمتر تحریک می‌شود و وضع قرارگیری آلت در واژن به گونه‌ای است که ماهیچه‌های آن می‌توانند بهتر عمل کرده و حالت نعوظ را حفظ کنند.

  • وضعیت مرد بر روی زن

به این منظور مرد روی زن قرار می گیرد و پاهای زن باید کاملا بالا و روی شانه های مرد قرار بگیرند. در این شرایط دخول به طور کامل انجام می شود، در نتیجه مرد تحریک شده و این امر مدت بیشتری ادامه پیدا می کند. 

پوزیشن مناسب به هنگام درد در کمر

دیسک کمر یا دردهای ناحیه کمر و پا در زن یا شوهر،‌ در رابطه جنسی‌شان تاثیر می‌گذارد و حتی ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی شود. نکته مهم است که این مسائل نباید شما را در رابطه جنسی محدود کند، فقط کافی است پوزیشن‌هایی را انتخاب کنید که کمتر فشار را به ناحیه آسیب دیده ایجاد کند. مثلا افرادی که دیسک کمر دارند، باید از پوزیشن‌هایی استفاده کنند که در آن کمر ثابت می‌ماند. ضمن اینکه باید آرامش کافی را در حین رابطه جنسی داشته باشید، چون استرس باعث تحریک درد می‌شود.

استفاده از یک تکیه‌گاه برای کمر مثل بالش، می‌تواند درد و آسیب‌دیدگی کمر هنگام سکس را کمتر کند، یعنی فردی که درد دارد بالشی را زیر کمرش قرار دهد و همسرش روی او قرار گیرد،‌به طوریکه که کمترین فشار ممکن را به او بیاورد.

  • پوزیشن قاشقی

پوزیشن قاشقی برای افرادی که کمردرد دارند بسیار مناسب است.

به این صورت که خانم به پهلو می‌خوابد و آقا نیز پشت سرش به پهلو دراز می‌کشد و او را در آغوش می‌گیرد. خانم باید یکی از پاهایش را جلوتر قرار دهد تا امکان دخول برای آقا فراهم شود.

پوزیشن مناسب برای مرد دارای آلت تناسلی بزرگ و کوچک

برخی متخصصین معتقدند اندازه آلت تناسلی نقش مهمی در میزان لذت رابطه جنسی دارد.

برای مردان دارای آلت تناسلی بزرگ، برای اینکه خانم احساس درد کمتری داشته باشد، بهتر است این پوزیشن را امتحان کنند: 

  • مرد به پهلو بخوابد و زن در کنار مرد دراز کشیده و بدن خود را به وی بچسباند. زن می تواند رو به مرد یا پشت به او دراز بکشد. این وضعیت به زن اجازه می دهد میزان دخول را کنترل کند و به این ترتیب لذت بیشتری از رابطه خود داشته باشد. 

برای مردانی که دارای آلت کوچک هستند، پوزیشن زیر مناسب است:

  • در این شرایط بهتر است زن روی مرد قرار بگیرد، اما به جای حرکت بالا و پایین روی مرد، بهتر است حرکت دورانی یا چرخشی داشته باشد. 
  • پوزیشن دیگری که در این شرایط موثر است به این شکل است که مرد روی زن قرار بگیرد و پاهای زن کاملا به سمت بالا و روی شانه های مرد باشد تا دخول به بیشتری شکل ممکن انجام شود. 
  • پوزیشن جنسی لاک‌پشتی 

در این حالت خانم روی زانوهایش قرار می‌گیرد، صورتش را روی زمین قرار می‌دهد و باسنش را بالا می‌گیرد، سپس آقا دخول را از پشت انجام می‌دهد.

اگر بهتر زاویه مناسب خودتان را در این حالت پیدا کنید، می‌توانید به دخول عمیق دست پیدا کنید، بنابراین این حالت می‌تواند برای آقایانی که آلت کوچک‌تری دارند، مناسب باشد. در این حالت خانم می‌تواند همزمان کلیتوریس خود را تحریک کند.

پوزیشن مناسب افراد چاق

تفاوت وزن زیاد زن و شوهر یکی از مواردی است که باعث ایجاد مشکل در رابطه جنسی می‌شود. اما علاوه بر تلاش برای بهبود تناسب اندام، استفاده از برخی پوزیشن‌های خاص می‌تواند کمک کننده باشد.

در این شرایط باید پوزیشن‌هایی انتخاب کنید که باعث فشار بدن‌تان روی شوهرتان نشود و دخول را نیز راحت‌تر کند.

  • پوزیشنی که به پشت بخوابید، یک بالش بزرگ زیر باسن‌تان قرار دهید و پاهای‌تان را به اندازه کافی باز کنید تا همسرتان بتواند به راحتی دخول را انجام دهد. همچنین می‌توانید پاهای‌تان را دور کمر همسرتان نیز قلاب کنید.

سایر پوزیشن های جنسی رایج

حالت missionary

 این پوزیشن معروف‌ترین و پرکاربردترین پوزیشن جنسی در بین زوج‌ها است، که در آن خانم به پشت می‌خوابد و آقا روی او قرار می‌گیرد، به طوریکه هردو چهره به چهره هستند. این پوزیشن جنسی انعطاف‌پذیری بالایی دارد. به این صورت که عمل دخول قابل تنظیم بوده و تحریک کلیتوریس، ران‌ها، سینه‌‌ها و سایر نقاط بدن زن امکان‌پذیر است.

حالت پهلو به پهلو

در این پوزیشن هر دو به پهلو دراز می‌کشند و دخول انجام می‌گیرد. در این پوزیشن، صورت باید روبروی یکدیگر قرار بگیرد.

حالت متقاطع

در حالت متقاطع زن به پهلو دراز می‌کشد و مرد در بین پاهای او قرار می‌گیرد. زن باید یکی از پاهایش را روی مرد قرار دهد. این روش می‌تواند احساس بسیار خوبی را برای زنان ایجاد کند.

حالت داگی استایل(محبوب مردان) 

طبق یک سری نظرسنجی‌ها این پوزیشن جنسی، محبوب‌ترین پوزیشن از دیدگاه مردان بوده است. در این حالت خانم روی زانوها و دست‌هایش قرار می‌گیرد، آقا نیز روی زانوهایش تکیه می‌کند و از پشت به خانم می‌چسبد. در این حالت کنترل دخول دست آقا است و می‌تواند با عمق و زاویه دخول را تنظیم کند. با تنظیم زاویه مناسب امکان تحریک نقطه ‌G هم در این حالت وجود دارد.

حالت زانوهای خمیده

در این پوزیشن زن به پشت دراز می‌کشد و پاهایش را دور گردن یا دور کمرمرد قفل می‌کند، در این حالت مرد می‌تواند به خوبی دخول را انجام دهد.

حالت زانو زدن

در این پوزیشن زن به روی زمین زانو می‌زند و بدن خود را به سمت جلو می‌کشد، مرد پشت او می‌نشیند و عمل دخول را انجام می‌دهد.

حالت ضربدر  

این پوزیشن مانند پوزیشن پهلو به پهلو است اما در این حالت هردو پاهایشان را پشت یکدیگر قفل می‌کنند و با عقب و جلو کردن پاها رابطه جنسی را انجام می‌دهند. در این حالت باید فشار بسیار کم باشد در غیر این صورت دخول دردناک می‌شود.

حالت دنوکا

در این پوزیشن در حالی که زن ایستاده و پاهایش را باز کرده مرد از پشت دخول را انجام می‌دهد و زن تا جایی که دستش را روی زمین قرار دهد خم می‌شود. اگرهردو قدرت بدنی و توانایی کافی داشتند مرد می‌تواند کمر زن را نگه دارد تا پاهایش را بالا نگه دارد.

حالت ایستاده و معلق

در این پوزیشن مرد در جای خود می‌ایستد، زن دستانش را به دور گردن مرد می‌اندازد و پاهایش را به دور پاهای مرد قفل می‌کند. این حالت برای کسانی که می‌خواهند یک رابطه طولانی داشته باشند بسیار دشوار است و نیازمند تعادل بسیار بالایی است. این پوزیشن تنها در مواردی که می‌خواهید بعد از مدت‌ها تنوع ایجاد کنید مناسب است، در غیر این صورت توصیه نمی‌شود.

حالت مرد ایستاده و زن نشسته

در این پوزیشن زن بر روی میز یا تخت می‌نشیند و مرد روبروی او ایستاده است. در این حالت زن می‌تواند پاهایش را دور کمر مرد قفل کند و یا با دست، پاهایش را بالا نگه دارد.

حالت چرخیدن

در این پوزیشن مرد باید به پشت روی زمین دراز بکشد و زانوهایش را از زمین جدا کند بعد از جدا کردن زانو باید ران‌ها را نیز بالا نگه دارد ( به صورتی که پل درست شود) و زن روی الت تناسلی او بنشیند. برای استفاده از این پوزیشن باید از قدرت بدنی فوق‌العاده‌ای برخوردار باشید و بهتر است برای مدت زیادی ادامه پیدا نکند. 

حالت دخول از بالا 

در این حالت خانم به پشت دراز می‌کشد و پاهایش را بالا می‌آورد. آقا روی زانوهایش جلوی خانم می‌ایستد و خانم پاهایش را روی سینه آقا می‌گذارد، به طوریکه واژن در مقابل آلت تناسلی آقا قرار گیرد و دخول انجام شود. در این پوزیشن نقطه ‌G به خوبی تحریک می‌شود.

حالت ایستاده

آقا به یک میز یا دیوار تکیه دهد، با در آغوش گرفتن خانم از زیر باسنش، واژن او را مقابل آلت تناسلی خود قرار دهد.

بهتر است خانم برای ایجاد کنرل بیشتر، پاهایش را دور پاهای آقا حلقه کند. خانم با تکان‌های آرام و تماس دادن کلیتوریس خود به آلت تناسلی آقا می‌تواند باعث تحریک همزمان هردوطرف شود.

یک حالت دیگر در پوزیشن ایستاده این است که خانم به یک دیوار تکیه دهد، به طوریکه صورتش به سمت دیوار باشد و آقا پشت او قرار بگیرد. خانم باید پاهایش را از هم باز کند و آقا از پشت دخول را انجام دهد.

در این حالت دست‌های آقا آزاد است و هم می‌تواند به تحریک سینه‌های خانم بپردازد و هم با تنظیم کمر و باسن خانم،‌ دخول را کنترل کند. در این حالت بهتر است آقا همزمان با دخول با بوسیدن یا مکیدن گردن، گوش یا شانه‌های خانم او را تحریک کند.

حالت رو در ور (مرد تنبل)

در این حالت آقا روی یک کاناپه یا صندلی می‌نشیند و خانم روی پای می‌نشیند،‌ طوریکه صورت‌های هر دو مقابل هم باشد و دخول را انجام می‌دهند. در این حالت زن و شوهر می‌توانند کاملا یکدیگر را در آغوش بگیرند و با بوسیدن سر و گردن هم و دیدن چهره همدیگر هنگام دخول، صمیمیت و لذت بیشتری تجربه کنند.

امکان تحریک کلیتوریس و نقطه G هم در این حالت وجود دارد. این پوزیشن می‌تواند با نشستن آقای روی زمین هم انجام شود. به این صورت که آقا روی زمین می‌نشیند و پاهایش را دراز می‌کند، خانم روی آلت می‌نشیند و پاهایش را در دوطرف بدن مرد قرار می‌دهد. به این پوزیشن مرد تنبل هم می‌گویند.

حالت سکس آمازون 

در این حالت آقا به پشت دراز کشیده و پاهایش را به طوریکه از زانو خم شده بالا می‌آورد، خانم در حالیکه تکیه‌اش روی زانوها و پاهای خودش قرار دارد، روی آلت آقا قرار می‌گیرد و دخول انجام می‌شود. آقا می‌تواند پاهایش را دور کمر خانم یا کنار سینه‌های او نیز قرار دهد.

حالت پروانه 

خانم روی تخت یا یک میز دراز می‌کشد و آقا در مقابل او می‌ایستد. خانم باید پاهاش را بالا بیاورد و روی شانه‌های آقا بگذارد و آقا با نگه داشتن باسن او لگنش را کمی بالا بیاورد و سپس دخول را انجام دهد.

قرار دادن یک بالش زیر لگن خانم می‌تواند راحتی بیشتری برای هر دو طرف ایجاد کند. این پوزیشن تحریک عمیقی برای هر دو طرف ایجاد می‌کند.

حالت با دست یا چشم بسته

یکی از حالات برقراری رابطه جنسی که می‌تواند روی افزایش کیفیت و جذابیت سکس تاثیر داشته باشد، بستن دست‌ها، پاها یا چشم‌های همسر است.

شما می‌توانید در هر کدام از پوزیشن‌ها دست‌ها یا چشم‌های همسرتان را ببندید. در این حالت فردی که دست‌ها یا چشم‌هایش بسته شده کنترل کم‌تری روی رابطه دارد و نمی‌تواند حرکات همسرش را حدس بزند، به همین دلیل رابطه برایش جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتر می‌شود.

حالت کاغذ کادو

در این حالت زن و مرد روبه‌روی هم دراز می‌کشند،‌ خانم پاهایش را دور کمر آقا حلقه می‌کند و هردو یکدیگر را در آغوش می‌گیرند.

در این حالت یکی از پاهای خانم باید زیر بدن آقا قرار گیرد و آقا نیز از یکی از دست‌هایش به عنوان تکیه‌گاه زیر سر خانم استفاده می‌کند. دخول در این حالت بسیار صمیمانه و با بالاترین میزان تماس جسمانی است.

حالت نیلوفر آبی

 آقا به صورت چهارزانو می‌نشیند و خانم روی پاهای می‌نشیند و پاهایش را دور کمر آقا حلقه می‌کند و او را محکم بغل می‌کند.

 کنترل دخول در این حالت بیشتر در اختیار خانم است و به خاطر تماس فیزیکی بالا، این پوزیشن احساس بسیاری خوبی در دو طرف ایجاد می‌کند و چون هر دو نفر کاملا در آغوش هم هستند، دخول به طور کامل انجام می‌شود.

حالت فرغون

در این پوزیشن زن زانو می‌زند و کف دست‌هایش را هم روی زمین قرار می‌دهد. آقا پشت سر او می‌ایستد. آقا مچ پاهای خانم را می‌گیرد و بالا می‌آورد و یکی از پاهای خودش را هم به صورت خم شده زیر کمر خانم قرار می‌دهد. دخول در این حالت بسیار عمیق و لذت‌بخش است، فقط به قدرت بدنی بالای خانم و آقا بستگی دارد.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی