سواد جنسی

هر آنچه برای سبک زندگی جنسی خوب نیاز دارید.

سواد جنسی

هر آنچه برای سبک زندگی جنسی خوب نیاز دارید.

پیوندهای روزانه

فیزیولوژی چهار مرحله رابطه جنسی چیست؟

دوشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۱۳ ب.ظ

یکی از مسائل مهم در زندگی زناشویی ارضا و رضایت طرفین است که گاه به دلیل عدم آگاهی و اطلاع کافی اتفاق نمی افتد و زن ومرد دچار مشکلاتی می شوند که به دلیل تابوها و خط قرمزهای جامعه از بیان آن ترس دارند و در نتیجه به اختلالات درمان نشده و در برخی موارد به جدایی می انجامد.

از دیدگاه زیست‌شناسی لذت جنسی نتیجه واکنش‌های شیمیایی است که در مغز رخ می‌دهد.

در این میان صحبت از اختلالات جنسی زنان بسیار کمتر به میان می آید و برخی از زنان در دوران زندگی زناشویی خود به ارگاسم و رضایت جنسی نمی رسند.

افزایش آگاهی به ویژه درباره فیزیولوژی زن و مرد می تواند به آنها در این امر کمک کند.

در این مقاله به این موضوع پرداخته می شود:

رابطه جنسی دارای چهار مرحله فیزیولوژی است که عبارتند از :

۱- مرحله تحریک و برانگیختگی(هیجان)

مرحلهٔ هیجان (همچنین به عنوان مرحلهٔ تحریک یا مرحلهٔ اولیه هیجان شناخته می‌شود) اولین مرحله از چرخه پاسخ جنسی انسان است که در نتیجهٔ تحریک محرک های جنسی فیزیکی یا روحی مانندبوسیدن، نوازش کردن یا نگاه کردن به تصاویر شهوانی اتفاق می‌افتد و منجر به تحرکی جنسی می‌شود. این مرحله به مرحلهٔ فلات منجر می‌شود و بدن برای مقاربت آماده می‌شود.

 تعامل جسمی و عاطفی و تحریک نواحی شهوانی در طول معاشقه معمولاً باعث برانگیختگی اولیه می‌شود.

باید توجه کرد برخلاف آقایان، ایجاد حس برانگیختگی در زنان، به یک رابطه خوب عاطفی با همسر نیاز دارد و بدون آن، این حس هرگز برانگیخته نخواهد شد یا اگر ایجاد شود هم به ارضای جنسی منتهی نمی شود یا خیلی زود از بین می رود.

بیشتر بخوانید:

معاشقه؛ یک اصل مهم در رابطه جنسی خوب

در میان هر دو جنس، مرحلهٔ هیجان باعث افزایش ضربان قلب، افزایش سرعت تنفس و افزایش فشار خون می‌شود.

تورم و قرمز شدن پوست که معمولاً از آن به عنوان گرگرفتگی جنسی یاد می‌شود، در حدود ۵۰–۷۵٪ از زنان و ۲۵٪ از مردان رخ می‌دهد. گرگرفتگی جنسی اغلب در شرایط گرم اتفاق می‌افتد و ممکن در دمای پایین اصلاً اتفاق نیفتد.

در جریان گرگرفتگی جنسی زنان، لکه‌های صورتی رنگ در زیر سینه‌ها ایجاد می‌شوند، سپس در سینه‌ها، تنه، صورت، دست‌ها، کف پا و احتمالاً در کل بدن پخش می‌شوند.

در جریان گرگرفتگی جنسی مردان، رنگ پوست کمتری نسبت به خانمها تغییر می‌کند، اما به‌طور معمول با اپیگاستریوم (قسمت فوقانی شکم) شروع می‌شود، در سینه پخش می‌شود و سپس در گردن، صورت، پیشانی، پشت و بعضی اوقات تا شانه‌ها و ساعد پیش می‌رود.

 گرگرفتگی جنسی به‌طور معمول پس از بروز ارگاسم ناپدید می‌شود، اما ممکن است تا حدود دو ساعت طول بکشد و گاهی اوقات با عرق کردن شدید نیز همراه است. گرگرفتگی معمولاً طبق همان نظمی که ظاهر شده، ناپدید می‌شود.

هیجان در مردان

در مردان، ابتدای مرحلهٔ هیجان مشاهده می‌شود که آلت تناسلی به صورت جزئی یا کامل، اغلب پس از تنها چند ثانیه تحریک شهوانی به حالت نعوظ درمی‌آید. نعوظ ممکن است در طی یک مرحلهٔ هیجانی طولانی از بین برود و دوباره ایجاد شود. در این مرحله هر دو بیضه به بالا و سمت میان‌دوراه کشیده می‌شوند، به ویژه در مردهای ختنه شده که پوست کمتری برای استقرار نعوظ دارند. همچنین،کیسه بیضه می‌تواند در زمان نعوظ، ضخیم و سفت شود.

در زنان، مرحلهٔ هیجان می‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت ادامه یابد. شروع برانگیختگی منجر به تورم کلیتوریس زن،لب کوچک و مهبل می‌شود. ماهیچه‌ای که دهانه واژن را احاطه کرده‌است تنگ‌تر می‌شود و رحم بالا می‌رود و بزرگ می‌شود. دیواره‌های واژن شروع به تولید یک مایع آلی روان کننده می‌کنند..

 در همین حال، سینه ها کمی بزرگ‌تر می‌شوند و نوک سینه‌ها سفت و راست می‌شوند.

۲- مرحلهٔ فلات

مرحلهٔ فلات دوره هیجان جنسی قبل از ارگاسم است. این مرحله با افزایش گردش خون و ضربان قلب در هر دو جنس، افزایش لذت جنسی همراه با افزایش تحریک و افزایش بیشتر فشارهای عضلانی مشخص می‌شود. همچنین تنفس به صورت عمیق ادامه می‌یابد.

هم زنان و هم مردان ممکن است در این مرحله به‌طور غیرارادی شروع به درآوردن صداها و ناله‌های جنسی می کنند. طول کشیدن زمان زیاد در مرحلهٔ فلات بدون پیشرفت و رسیدن به مرحلهٔ ارگاسم ممکن است منجر به سرخوردگی جنسی شود.

در طی این مرحله، اسفنکتر مجرای ادرار مردها (به منظور جلوگیری از اختلاط ادرار با مایع منی، و محافظت در برابر انزال پس‌رونده) منقبض می‌شود و عضلات در پایه آلت تناسلی یک انقباض ریتمیک پایدار را شروع می‌کنند.

ممکن است مردان شروع به ترشح مایع منی یا مایع پیش از انزال  کنند و بیضه ها به بدن نزدیک شوند.

بیشتر بخوانید:

۲۰ مهارت لازم برای یک رابطه جنسی خوب

فلات در زنان

مرحله فلات در زنان اساساً ادامه همان تغییرات مشهود در مرحله هیجان است. کلیتوریس بسیار حساس می‌شود و کمی عقب می‌رود و  غدد بارتولین روان سازی بیشتری انجام می‌دهند.

 بافت‌های خارجی نوع سوم واژن متورم می‌شوند و عضله پوبوکاکسیجس سفت می‌شود و قطر بازشدن مهبل را کاهش می‌دهد، برای کسانی که هرگز به ارگاسم نمی‌رسند، این اوج هیجان جنسی است.

۳- مرحله ارگاسم

ارگاسم ماحصل مرحلهٔ فلات چرخه پاسخ جنسی است و توسط مردان و زنان تجربه می‌شود.

این مرحله با چرخه سریع انقباض عضلات در عضلات تحتانی لگن همراه است، که توسط مقعد و اندامهای جنسی اصلی احاطه شده‌است.

زنان همچنین انقباضات رحمی و واژن را تجربه می‌کنند. ارگاسم‌ها غالباً با سایر اقدامات غیرارادی از جمله صوت و اسپاسم عضلانی در مناطق دیگر بدن و یک احساس عموماً سرخوشی همراه است. ضربان قلب حتی بیش از پیش افزایش می‌یابد.

در مردان، ارگاسم معمولاً با انزال همراه است. هر انزال با تداوم لذت جنسی به خصوص در آلت تناسلی و خاصره همراه است.

سایر احساسات ممکن است به شدت در بین ستون فقرات یا کمر احساس شود. لرزش شدید اول و دوم معمولاً بیش‌ترین احساس را دارند و بیشترین مقدار مایع منی را خارج می‌کنند. پس از آن، هر انقباض با کاهش مایع منی و احساس خفیف تر لذت همراه است.

ارگاسم در زنان

ارگاسم در زنان می‌تواند تا حد زیادی از زنی به زن دیگر متفاوت باشد. احساس کلی شبیه به ارگاسم مرد است. ارگاسم زنان معمولاً با افزایش روانکاری واژن، سفت شدن دیواره‌های واژن و لذت کلی همراه هستند.

۴- مرحله ثبات

مرحله ثبات بعد از ارگاسم رخ می‌دهد و اجازه می‌دهد تا عضلات شل شوند، فشار خون کاهش یابد و بدن از حالت هیجان خود به مرور خارج شود.

در مرحله آرامش حس راحتی عمومی، سلامت و شل شدن عضلات به وجود می آید. آلت مردانه به وضعیت قبلی بازمی‌گردد و در زنان نیز مهبل و بقیه اجزای دستگاه جنسی به حالت اولیه قبل از تحریک بازمی‌گردند.

 دوره بازیابی، که بخشی از مرحله ثبات است، یک بازه زمانی است که معمولاً یک مرد مجدداً قادر به ارگاسم نیست. زنان نیز می‌توانند یک دوره بازیابی را تجربه کنند.

فرونشینی  یا ثبات در مردان

مسترز و جانسون فروکش دو مرحله‌ای آلت تناسلی مرد را این‌گونه توضیح می‌دهند:

 در مرحله اول آلت تناسلی از حالت نعوظ خود، به سایز حدود ۵۰ درصد بزرگتر از حالت خوابیده‌اش می‌رسد. این اتفاق در دوره بازیابی رخ می‌دهد.

در مرحله دوم (و پس از اتمام دوره بازیابی)، آلت شل‌تر می‌شود و به حالت خوابیدهٔ عادی‌اش بازمی‌گردد. رسیدن به ارگاسم در طول دوره بازیابی به‌طور کلی برای مردان غیرممکن است.

 مسترز و جانسون استدلال می‌کنند که برای برانگیختگی مجدد، لازم است این دوره در مردان پایان یابد.

به گفته مسترز و جانسون، زنان تا زمانی که تحریک مؤثر داشته باشند، توانایی ارگاسم مجدد و بلافاصله را دارند. در نتیجه، آنها می‌توانند ارگاسم‌های متعدد در یک دوره نسبتاً کوتاه را تجربه کنند.

زنان دوره بازیابی ندارند

 اگرچه به‌طور کلی گزارش شده‌است که زنان دوره بازیابی را تجربه نمی‌کنند و بنابراین می‌توانند یک ارگاسم دیگر یا ارگاسم‌های دیگر را کمی بعد از ارگاسم اول را تجربه کنند، اما برخی منابع اظهار داشتند که زنان و مردان هردو چرخهٔ بازیابی را تجربه می‌کنند زیرا زنان نیز ممکن است دوره‌ای بعد از ارگاسم را تجربه کنند که تحریک جنسی بیشتر باعث هیجانشان نشود.پ

 برای بعضی از زنان، کلیتوریس پس از ارگاسم بسیار حساس است و تحریک بیشتر آن در ابتدا حتی دردناک می‌شود. پس از ارگاسم اولیه، ارگاسم‌های بعدی برای زنان ممکن است با تحریک یا لذت بیش‌تری همراه باشد.

نکات مهم

-- در زنان تحت تاثیر هورمون‌‌های هیپوفیزی و هورمون‌های مترشحه از تخمدان‌ها یک چرخه یا دوره متناوب ایجاد می‌شود که از آن با عنوان پریود یا عادت ماهانه یاد می‌کنند. در طی این چرخه که با ریزش دیواره‌‌های رحمی شروع می‌شود یک فولیکول در تخمدان رشد نموده و در نیمه سیکل تخمکی آزاد می‌شود.

بعد از آزاد سازی تخمک اگر لقاح صورت گیرد و تخمک بارور شود بارداری صورت می‌گیرد و اگر چنین عملی صورت نگیرد بعد از گذشت 14 روز از تخمک گذاری، دیواره‌‌های رحم ریزش کرده و چرخه دیگری آغاز می‌شود.

میل جنسی زن در حوالی زمان تخمک‌گذاری در مقایسه با سایر زمان‌ها بیشتر است. وجود این چرخه بر رفتار‌های جنسی یک زن تاثیر گذاشته و باعث تغییراتی در این رفتارها می‌شود.

-- مدت زمان رسیدن به ارضای جنسی و ملزومات آن در زنان و مردان کاملا متفاوت است. مردان گاهی در عرض چند ثانیه یا حداکثر چند دقیقه به ارضای جنسی (انزال) می رسند، ولی زنان برای رسیدن به ارگاسم به زمان طولانی تری (معمولا ۱۰ دقیقه یا بیشتر) نیاز دارند. برخلاف آقایان، زنان برای رسیدن به ارگاسم به محرک های دیگری نیز نیازمندند. یعنی اگر تمام شرایط مهیا باشد، برای رسیدن به ارضای جنسی در یک زن، حدود ۲۰ دقیقه زمان لازم است که این زمان می تواند در افراد مختلف متغیر باشد.

--مردان پس از انزال، بلافاصله نمی توانند دوباره رابطه برقرار کنند و مدت زمانی لازم است تا مجددا توانایی برقراری رابطه را پیدا کنند. این زمان با توجه به سن مرد، از چند دقیقه تا چند ساعت و حتی روز متغیر است. مدت زمانی را که مرد قابل تحریک نیست «زمان تحریک ناپذیری» می گویند. در زنان این زمان معنا ندارد و در یک بار رابطه زناشویی، می توانند حتی چند بار به ارضای جنسی برسند.

--با افزایش سن، پدیده «یائسگی» در زنان اتفاق می افتد و دلیل قطع ترشح هورمون های مترشحه از تخمدان، تغییرات عمده در دستگاه تناسلی و بدن آنها به وجود می آید. این تغییرات تمایلات و توانایی زنان را از بین نمی برد، بلکه پدیده طبیعی ای در زندگی است که روش برخورد مخصوص به خود را دارد. حدود ۷۰ درصد مردان نیز با بالا رفتن سن، میزان هورمون های مردانه کاسته می شود که به آن «یائسگی مردانه» می گویند.

بیشتر بخوانید:

رابطه جنسی در دوران یائسگی

--برخلاف مردان که دستگاه تناسلی آنها تا آخر عمر بدون تغییر باقی می ماند، دستگاه تناسلی زنان در طول زندگی ممکن است دچار تغییرات عمده ای شود؛ گاهی قطع هورمون ها در زمان یائسگی، اختلال های آناتومیک مادرزادی و زایمان های مشکل و متعدد، تغییرات زیادی در دستگاه تناسلی ایجاد می کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی